Relatia dintre femei şi Islam este o relaţie controversată. Există percepţia conform căreia ele sunt prin lege oprimate şi persecutate. Pe de altă parte există concepţia potrivit căreia în Islam sunt susţinute drepturile femeilor doar că în alt mod decât cel occidental, că autoafirmarea feminină diferă în societăţile musulmane de autoafirmarea din cele nemusulmane.[1]
Familia patriarhală s-a dovedit a fi, în civilizaţia islamică alături de trib şi celelalte legături bazate pe rudenie, cea mai durabilă structură. [2]Religia are rolul de a susţine această structură, la a carei baza stă familia. [3]
Fundamentaliştii, în discursul lor, susţin această bază, familia patriarhală, ca fundament al statului islamic, iar legea islamică privilegiază familia patriarhală faţă de alte instituţii.[4] Legile coranice legate de familie, favorizează statutul bărbatului faţă de femeie, atât în ce priveşte regulile legate de moştenire, legile testamentare care acordă o poziţie inferioară femeilor în cadrul anumitor proceduri juridice. De asemenea sunt prevăzute în mod expres femeilor, pedepse corporale în cazul neobedienţei lor faţă de bărbat.
Disputa ce înconjoară vălul, hijab, este alimentată de perspectivele divergente ale unui trecut exemplar, ca şi în cazul altor chestiuni cu încarcătura politică din Islam-ul contemporan. Problema situaţiei femeii şi poziţia pe care o adoptă fundamentaliştii în legatură cu acest aspect constituie o dezbatere fundamentală a lumii contemporane.
Există tendinţa generală de a vedea întreaga societate musulmană, dar mai ales societăţile unde islamiştii au început să aibă un cuvânt de spus ca fiind o mişcare anti-femeie. Occidentalii sunt de-a dreptul şocati atunci când tot mai multe femei musulmane adera la partide islamiste, pe care le susţin cu hotărâre din proprie iniţiativă şi din proprie convingere, în statele musulmane.[5]
Renaşterea islamică este un fenomen care a cuprins întreaga societate islamică, indiferent de sexul membrilor ei. Sunt femei islamiste care alături de conaţionalii lor de sex opus vad în Islam soluţia modernizării societăţilor musulmane.[6]
Opţiunea politică avută de femeile musulmane, le împarte pe acestea în trei categorii: tradiţionaliste, islamiste şi anti-islamiste.[7]
Femeile tradiţionaliste, provin în general din medii ce nu au acces la informare, nu neapărat din mediul rural, care resping atât occidentalizarea cât şi islamizarea. Totuşi ele se aseamănă în comportament , morală şi vestimentaţie cu femeile islamiste. Ele nu văd purtatul valului, interzicerea accesului la munca sau educaţie ca un atac la libertatea lor.
Femeile islamiste pe de altă parte provin din mediile înalte ale societăţii, au avut parte de o educaţie aleasă, au un statut social bun şi în general nu le-au fost impuse nici un fel de restricţii, fie vestimentare, fie de altă natură. Ele au trecut printr-o perioada de occidentalizare, pe care probabil au susţinut-o, dar au devenit conştiente că valorile occidentale nu se potrivesc Islam-ului şi că de aceea pentru modernizare este nevoie de Islamism, de un model modern islamic[8].
Ele se reîntorc la tradiţie considerând ca aceasta oferă soluţia libertăţii, că hijab (vestimentaţia tradiţională) le oferă soluţia libertăţii lor de mişcare, a protecţiei fizice şi psihice precum şi o reafirmare a identităţii culturale şi religioase. De cele mai multe ori tinerele femei islamiste poartă hijab în timp ce restul femeilor din familie sunt occidentalizate. Cu excepţia câtorva forme extremiste, şi deci rare, practicile tradiţionaliste nu diferă cu mult de cele islamiste, în ceea ce priveşte vestimentaţia, spre exemplu.
Islamizarea vieţii este percepută de islamiste ca libertate[9]. Protejate de hijab ele au libertate de mişcare , folosesc mijloace de transport în comun lucrează şi pot interacţiona cu bărbaţi ce nu fac parte în familia lor fără a se simţi ameninţate. Hijab le oferă protecţie, impunând o anumita distanţă bărbaţilor străini şi respect din partea acestora.
În ce priveşte situaţia femeii în statul islamic, Occidentului i se transmite o imagine adeseori negativă însă ceea ce vor să transmită islamiştii este imaginea femeii în laborator, purtând hijab şi studiind la microscop sau la birou, acoperită, lucrând pe calculator. O astfel de imagine spune tot: tradiţie islamică, înaltă educaţie, şi modernizare tehnologică, într-un cuvânt modernizare de tip islamic în ceea ce priveşte societatea în general şi femeia musulmană în particular☼.
Femeile islamiste consideră că purtatul valului are un rol dual, de protejare dar conferă femeii musulmane un statut modern: dreptul necondiţionat la educaţie şi muncă, recunoaşterea în afara familiei, şi implică o idee de bază că femeile trebuie să ia parte la totalitatea dezbaterilor legate de societate.
Cel de-al treilea tip feminin musulman judecat, este femeia anti-islamistă, femeia care s-a occidentalizat şi care urmăreşte în continuare occidentalizarea societăţii musulmane. Aceasta a preluat concepţiile vestice şi condamnă Islam-ul pentru privare de libertate, drepturi egale cu cele ale bărbaţilor şi vede vestimentaţia islamică şi impunerea ei o metoda abuzivă de represiune.[10]
Anti-islamistele sunt femei din înalta societate ce au avut acces la mediile occidentale şi care îşi văd situaţia financiara, sociala şi politica a clasei ameninţată de revolta islamistă.
Problema islamică legată de situaţia femeii astăzi este întruchipată de purtarea sau nu a vălului Hijab, considerat în acelaşi timp ca o dovadă a prostului tratament rezervat femeilor islamice, ca o dovadă a subdezvoltării societăţii, ca o consemnare a inferiorităţii femeii, însă femeile musulmane de azi care îl poartă nu sunt obligate de nimeni, ele singure aleg această cale în timp ce beneficiază de un loc de muncă, educaţie şi libertate.
VeÅŸmântul standardizat â€islamist†purtat de tot mai multe femei, într-un număr tot mai mare de oraÅŸe musulmane, nu are nici măcar precedentele istorice speciale conformându-se doar la ideea modestiei feminine precizată în Qur’an.
Nijab şi Burqa veşmintele în formă de cort acoperă atât corpul cât şi faţa femeilor sunt purtate de femeile islamiste în susţinerea cauzei islamiste. Ele nu sunt o aprobare neapărat a condiţiei patriarhale a societaţii, ci tocmai o invadare a spaţiului public rezervat bărbaţilor, ele facilitează o noua mobilitate socială şi spaţială. [11]
Islamistele consideră că această tradiÅ£ie vestimentară fusese pentru prima dată adoptată de nevestele profetului care le sfătuise pe acestea ÅŸi pe femei în general să se apere din “spatele valului sau perdeleiâ€.[12]
                      O, profetule, spune soţiilor tale şi fiicelor tale
                      şi muierilor celor credincioşi,
           ca să se învelească în gjilbaburile lor;¼br />            aşa mai repede vor fi cunoscute
si nu vor fi scârbite. (Sura tovarasilor)[13]
Â
 Astăzi islamistele au găsit soluţia.; sunt apărate de văl şi nu mai sunt consemnate unei vieţi casnice.
Prin legea islamică, profetul Mohamad a îmbunătăţit situaţia femeilor din momentul respectiv pre islamic , garantându-le drepturi fundamentale în cadrul căsătoriei, drepturi ce le erau refuzate anterior femeilor. Qur’an-ul vorbeşte despre odiosul obicei preislamic al infanticidului feminin şi de neglijarea orfanilor şi văduvelor.
Femeilor li s-au acordat drepturi garantate de moştenire(4:8 4:9), protecţia familiei, obligativitatea soţului de întreţinere a acesteia iar poligamia a fost limitată la 4 neveste.
Shari’a totuşi nedreptăţeşte femeile neacordându-le drepturi egale cu cele ale bărbatului, iar Qur’an-ul conţine versete clare ale acestei inferiorităţi juridice.
Qur’an-ul totuşi nu vorbeşte despre nici o inegalitate spirituală, el adresându-se explicit atât barbatilor cât şi femeilor, iar femeile ca şi barbaţii vor fi responsabile moral pentru acţiunile lor în ziua Judecaţii de Apoi.
Moslemi şi mosleme, cei
 credincioşi şi cele credincioase
cei ascultători şi cele ascultătoare
cei iubitori de adevăr şi cele iubitoare de adevăr
cei statornici şi cele statornice
cei umiliţi şi cele umilite,
 cei ce dau milostenii şi cele ce dau milostenii,
cei ce postesc şi cele ce postesc
cei ce păzesc ruşinea lor şi cele ce o păzesc,
 cei ce pomenesc adesea pe dumnezeu şi cele ce-L pomenesc,
 lor le-a pregătit Dumnezeu iertare ÅŸi răsplată mare.â€(Sura Tovarasilor)[14]
Există în Qur’an o întreaga Sura, numita Sura Muierilor, care tratează toate drepturile şi obligaţiile femeilor.
În Sunna apar de asemenea reglementări privind statutul femeii, casătorie, divorţ. Sahih Bukhari, Cartea 62, Sahih Muslim Cartea 8,9, Abu Dawud Cartea 11,12, Malik’s Muwatta Cartea 28, 29
În ultimele decenii reformatorii au încercat să reducă inegalităţile între barbati şi femei. În state seculare precum Tunisia, femeilor le este interzis purtatul vălului şi nu există diferenţe juridice între sexe, totuşi şi în astfel de tari tradiţia a consfinţit o anumită inegalitate ce este menţinută chiar dacă la nivel de moralitate şi practică inegalitatea nu mai este reglementată de stat.
În state fundamentaliste însă unde s-a reuşit o reîntoarcere la Shari’a, s-au emis legi ce introduc pedepse corporale ale Hudud, pedepse coranice. În state unde islamizarea s-a făcut de jos cu acordul populaţiei, chiar măsurile restrictive impuse femeilor nu au fost discutate. În state precum Afganistanul, pe vremea regimului taliban însă situaţia femeilor devenise dezastruoasă de multe ori considerându-se ca opresiunea exercitata asupra femeilor din zonă s-a constituit într-un adevărat război împotriva femeilor.
Totuşi, astăzi tot mai multe femei musulmane iau poziţie împotriva fundamentalismului. Sunt pe cale să devină o forţă, ce merită a fi recunoscută în lumea islamică, chiar în societăţile principial fundamentaliste precum Arabia Saudita, Kuweit, Qatar, o dată cu generalizarea dreptului la vot. [15]
În 1997 femeile iraniene au contribuit hotărâtor la alegerea preşedintelui Khatami pe baza unei platforme electorale care cuprindea îmblânzirea restricţiilor impuse femeilor şi o mai mare participare a acestora la conducerea economică şi statala.[16]
Â
Bibliografie
×          Afkhami, Mahnaz,edit., Faith and Freedom.Women’s Human Rights in the Muslim World, Londra, I.B. Tauris, 1995
×          Brooks, Geraldine, Nine Parts of Desire, the Hidden World of Islmic Women, New York, Anchor Books, 1994
×          Burgat, Francois, Face to face with Political Islam, Londra, I.B. Tauris, 2003
×          Coranul, traducere dr. Silvestru Octavian Isopescu ,Chisinau, Cartier, 2003
×          Martin E. Marty and R. Scott . Appleby, ,eds, The Fundamentalism Project, vol II, Fundamentalisms ând Society ,Chicago: The University of Chicago Press,1993
×          Mazrui, Ali A., Islamic and Western Values, in Foreign Affairs, sepetembrie-octombrie,1997
×          Ruthven, Malise, Islamul, foarte scurta introducere,Bucuresti, Allfa, 2004
×          Safi Omid ,edit., Progressive Muslims:on Justice, Gender and Pluralism, Oxford, Oneworld Publications, 2004,147-149
Â
 Â
[13] Coranul p.366