PreÅŸedintele Traian Băsescu a trimis ieri Parlamentului spre reexaÂmiÂnare a legii de aprobare a OrdoÂnanÂÂÅ£ei de Urgenţă 60/2006 pentru modificarea ÅŸi completarea Codului de Procedură Penală ÅŸi a altor legi. El a explicat că noile modificări făÂcuÂte de Camera DeputaÅ£ilor subordoÂnează interesul public celui persoÂnal. BăÂsescu a arătat că restrângerea prerogativelor organelor judiciare este extrem de gravă, fiind de natură a submina capacitatea acestora de a afla adevărul, generând o “disoluÅ£ie a autorităţii instituÅ£iilor statuluiâ€. “Dacă aÅŸ fi promovat această lege azi, ar fi ieÅŸit de sub urmărirea penală Patriciu, Tender, Mazăre, CodruÅ£ Åžeres, RemeÅŸ, Păcuraru, Chiuariu, Nagy, Åžerban Mihăilescu ÅŸi mulÅ£i alÅ£ii. Å¢inta acestor modifiÂcări la Codul de procedură penală a fost clientela politică.â€
ACCENT PE PARTEA VÃ¥TÃ¥MATÃ¥. Traian Băsescu a spus că s-ar fi aÅŸteptat ca noile prevederi să stabilească drepturile ÅŸi garanÅ£iile procesuale ale părÅ£ilor vătămate, “cu acurateÅ£eâ€. “Din păcate, nu a reprezentat o preocupare semnificativă a Legislativului. Am să vă dau exemple: ar fi fost extrem de important dacă am fi avut indicaÅ£ii în Cod despre cum este protejată comunicatea dacă un primar fură. Din cod aflăm însă cum îl protejează pe primarâ€, a spus Traian Băsescu. “La fel ar fi fost interesant să aflăm din Codul Penal, din Codul de Procedură Penală cum este protejată naÅ£iunea română dacă un ministru fură. Noi aflăm din acest cod cum este protejat ministrul. Åži se ridică tot felul de îngrădiri în a se desfăşura ancheta. De asemeni, era foarte important dacă am fi putut afla cum este protejat un patron care este furat de salariaÅ£i. Noi aflăm aici cât de bine poate fi protejat salariatul care fură. De asemeni, era extrem de important să vedem care sunt drepturile unui cetăţean în casa căruia, prin efracÅ£ie, un infractor intră pe timp de noapte ÅŸi îi fură bunuri sau îl agresează. Nu, noi aflăm cum este protejat interesul infractorului care a intrat în casă. Sau, pur ÅŸi simplu, să aflăm cum este protejat un cetăţean căruia i se fură portofelul în autobuz. Nu, noi aflăm cum este protejat cel care furăâ€, a declarat ÅŸeful statului.
DISOLUÅ¢IA AUTORITåŢII. PreÅŸedintele a apreciat că modificările la CPP cu accent pe drepturile persoanelor învinuite sau inculpate în cauze grave “implică restrângerea gravă a prerogativelor organelor judiciareâ€. “Restrângere extrem de periculoasă deoarece afectează eficacitatea organelor de cercetare ÅŸi subminează capacitatea lor de a afla adevărul. O asemenea iniÅ£iativă este de natură să genereze o disoluÅ£ie a autorităţii instituÅ£iilor statului ÅŸi să blocheze activitatea de cercetare ÅŸi de urmărire penală. Traian Băsescu a criticat ÅŸi modificările privind interceptările telefonice, arătându-se îngrijorat că organele judiciare nu vor mai putea strânge probe prin acest mijloc. “Interceptările nu se mai pot efectua decât după începerea urmării penale, dar în acest moment persoana trebuie să fie informată că este investigată. Din acest motiv prin interceptări este puÅ£in probabil să se mai obÅ£ină informaÅ£ii relevante pentru anchetă, atâta vreme cât persoanele investigate sunt prevenite. Vă dau un exemplu: un cetăţean care intră pe teritoriul României, fie el străin sau român, despre care din informaÅ£ii de la instituÅ£ii omoloage, instituÅ£iile statului român primesc informaÅ£ia de suspiciune pentru posibile acte de terorism, acest cetăţean nu poate fi pus sub supraveghere până când nu i se aduce la cunoÅŸtinţă că a fost pus sub urmărire penală. Astfel de prevederi în Codul de Procedură Penală sunt de natură să afecteze inclusiv securitatea naÅ£ională a ţării. Dar au mers până acolo încât au acceptat astfel de prevederi ca să-ÅŸi poată proteja clientela politică fără să le pese de importanÅ£a actului lor pentru securitatea naÅ£ionalăâ€, a spus Băsescu.
PreÅŸedintele a mai criticat ÅŸi prevederea care spune că răspunsul la cererea unei părÅ£i în proces cu privire la efectuarea unei expertize obligatoriu trebuie să fie pozitiv, în timp ce până acum solicitarea era evaluată de judecător sau de procuror, “pentru a se evita tergiversarea procesului penalâ€. “Acum administrarea acestei probe devine obligatorie prin simpla cerere a părÅ£ii. ÃŽn dosarele cu mai multe persoane, acestea, pe rând, pot cere expertiză, lungind la infinit procesul penalâ€, a declarat ÅŸeful statului.
CLIENTELA POLITICÃ¥. Criticile prezidenÅ£iale au continuat: “Limitarea duratei anchetei penale la ÅŸase luni cu posibilitatea de prelungire doar în circumstanÅ£e excepÅ£ionale. Acest lucru este o piedică uriaşă în investigarea eficientă a infracÅ£iunilor complexe de criminalitate organizată, corupÅ£ie ÅŸi infracÅ£iuni economice. Anchetele în aceste dosare sunt prin natura lor îndelungate, iar această limitare va duce la imposibilitatea organelor de urmărire penală de a aduna probe suficiente. Ne aflăm în situaÅ£ia unei încercări de blocare a anchetelor penale în dosare complexe. V-aÅŸ da doar un exemplu ce se întâmplă într-o Å£ară europeană. AÅ£i aflat zilele trecute că o structură mafiotă din Italia a fost, în sfârÅŸit, probată de carabinieri după 12 ani ÅŸi s-au produs arestările zilele trecute. Ce-ar fi ca italienii, sau orice Å£ară civilizată, să aibă o astfel de limitare la anchete, timp de ÅŸase luni. Dar dacă venim aici la noi acasă, numai din dosarele publice, vă pot spune că dacă aÅŸ fi promulgat această lege astăzi, ieÅŸeau de sub urmărire penală domnii Patriciu, domnul Tender, domnul Mazăre, domnul Adrian Năstase, domnul CodruÅ£ ÅžereÅŸ, domnul RemeÅŸ, domnul Păcuraru, domnul Chiuariu, domnul Nagy, domnul Åžerban Mihăilescu ÅŸi mulÅ£i alÅ£ii. Tinta acestei modificări la Codul de Procedură Penală a fost clientela politicăâ€.
CONSECINÅ¢A DEOSEBIT DE GRAVÃ¥. Åžeful statului a criticat ÅŸi ridicarea pragului de la care se consideră că o infracÅ£iune are consecinÅ£e deosebit de grave, “de la 200 mii lei până la 30 milioane de lei, deci aproape 10 milioane de euroâ€. “Acest lucru face ca foarte multe dosare aflate acum pe rol, cu evaziune fiscală, delapidări, să rămână în afara posibilităţii de a mai fi sancÅ£ionate de instanţă. ImaginaÅ£i-vă, cei care au făcut evaziune fiscală de peste 10 milioane de euro se pot culca liniÅŸtiÅ£i dacă mâine s-ar promulga acest Cod de procedură penalăâ€. “ImaginaÅ£i-vă doar perioada de investigaÅ£ie a unei evaziuni fiscale de 10 milioane de euro, perioada de judecată la judecătorie durează un an, un an ÅŸi jumătate, doi chiar, apoi apelul la Curtea de Apel, alt an, an ÅŸi jumătate ÅŸi urmează Curtea Supremă de JustiÅ£ie. ToÅ£i cei care au delapidat până în 10 milioane de euro se pot culca liniÅŸtiÅ£i, dacă mâine s-ar promulga acest Cod de Procedură Penală†a spus Băsescu.
De precizat că schimbarea noÅ£iunii de “consecinÅ£e deosebit de grave†determină aplicarea de pedepse mai mici, prin imposibilitatea încadrării faptei la categoria “deosebit de gravâ€, dacă prejudiciul cauzat prin infracÅ£iune nu e mai mare de 30 de milioane de lei.
EXEMPLUL CU ZIARIÅžTII. “Un alt exemplu este unul care vă priveÅŸte ÅŸi nu aÅŸ vrea să consideraÅ£i că-l dau din motive populiste, pur ÅŸi simplu, contravine unor norme CEDO: sancÅ£ionarea cu închisoarea a jurnaliÅŸtilor pentru difuzarea de înregistrări audio sau video, în care sunt relatate presupuse fapte infracÅ£ionale ale unor persoane. Din acest punct de vedere, practica CEDO este constantă, în sensul că înregistrările pot fi difuzate pe criteriul interesului public, care primează în acest caz faţă de interesul privat. O astfel de prevedere contravine oricărei norme de apărare a interesului public. Acestea sunt doar câteva din modificările aduse Codului de Procedură Penală ÅŸi din care se poate observa în special interesul legiuitorului pentru a proteja drepturile persoanelor suspectate de săvârÅŸirea unor fapte penale, nu ÅŸi protejarea drepturilor persoanelor vătămate prin săvârÅŸirea de infracÅ£iuni. De aceea, am solicitat parlamentului reexaminarea legii privind aprobarea OrdonanÅ£ei de Urgenţă a Guvernului nr.60/2006 pentru modificarea ÅŸi completarea Codului de Procedură Penală, în sensul păstrării intacte a prevederilor din această ordonanţă. Asta a fost declaraÅ£ia pe care am dorit s-o facâ€.
NEOFICIAL. Preşedintele a ţinut să spună ziariştilor prezenţi la Cotroceni, ca mai are de făcut o precizare, dar după ce aceştia au închis camerele de luat vederi şi reportofoanele. Traian Băsescu a arătat că prevederile aşa cum au fost aprobate de Parlament îl favorizau şi pe el, în dosarul Flota. Şeful statului a subliniat însă că el nu-şi rezolvă problemele astfel.
REMEMBER. Reamintim că modificările criticate au fost adoptate de Camera Deputaţilor, cameră decizională, la data de 22 octombrie, legea fiind trimisă preşedintelui spre promulgare în 5 noiembrie. Reacţia Ministerului Public, a organizaţiilor profesionale din justiţie, dar şi a societăţii civile l-a determinat pe ministrul Justiţiei să anunţe că va cere preşedintelui să nu promulge legea. Săptămâna trecută, chiar ambasadorul Statelor Unite ale Americii, Nicholas Taubman, a criticat modificările, lui alăturându-i-se şi Ambasada Marii Britanii la Bucureşti, care şi-a exprimat, de asemenea, îngrijorarea.